Frisbeegolf kehittyy Suomessa hurjaa vauhtia ja tämä tuo mukanaan myös ilmiön nimeltä raha.
Kuinka saada frisbeegolf sponsori kyteekin monen nuoren frisbeegolfaajan mielessä.
Frisbeegolf sponsorilla tarkoitetaan yleensä kiekkovalmistajaa joka värvää pelaajan edustamaan omaa brändiään.
Koska frisbeegolf on vahvasti välineisiin (kiekot) painottuva laji, monelle kiekkovalmistajalle pelaajien kanssa tehdyt sponsorisopimukset ovat erittäin rahakkaita diilejä.
Tässä esimerkkinä vaikkapa Eagle McMahonin merkitys Discmanialle, tai Paul McBethin merkitys Innovalle sekä Discraftille.
Kyseiset pelaajat tuovat lisämyyntinä kiekkovalmistajille jopa miljoonia dollareita vuodessa.
Pelaajien onneksi sponsorisopimukset ovat olleet jo vuosia nousujohteisia joka tarkoittaa sitä, että pelaajia palkitaan näissä sopimuksissa yhtä ruhtinaallisemmin.
Paul McBeth esimerkiksi allekirjoitti vuonna 2021 Discraftin kanssa 10 vuoden sekä 10 miljoonan dollarin (n. 9,3 miljoonaa euroa) sopimuksen, joka on toistaiseksi lajin kaikkien aikojen rahakkain pelaajalle tarjottu sopimus.
Miten frisbeegolf sponsorisopimus toimii?
Sopimuksen osapuolet neuvottelevat nämä aina tietysti tapauskohtaisesti, mutta yksinkertaisimmillaan diili toimii näin:
- Pelaaja suostuu edustamaan brändiä rahaa vastaan
- Brändi maksaa pelaajalle kuluja kuten: kuukausipalkka, turnausmaksut, lentoliput, kiekot, bägit, jne.
Kuten totesimmekin, sopimuksia on erilaisia ja näitä hoidettaessa kannattaakin aina turvautua lainopilliseen apuun, eli palkata esim. asianajaja käymään läpi papereita kanssasi.
Usein pelaajat neuvottelevat sopimuksiin esimerkiksi tiettyjä tasoja jotka maksavat pelaajille bonuksia.
Nämä tasot voivat olla vaikkapa rating-rajoja, turnausvoittoja, tai kiekkojen myyntilukuihin pohjautuvia bonuksia.
Ennen kuin allekirjoitat sopimuksen, kannattaa myös ottaa tarkasti selvää siitä, millaisia vastuita sinulta odotetaan sopismuskautesi ajalta.
Usein reunaehtoihin lukeutuu mm. tietty määrä turnauksia sekä brändin järjestämiä tapahtumia joihin sinun tulee osallistua.
Miten voin hankkia itselleni sponsorisopimuksen?
- Osallistu niin moneen turnaukseen kuin mahdollista
- Kilpailullinen menestys
- Näkyvyys sosiaalisessa mediassa
- Aktiivinen kommunikointi mahdollisten sponsoreiden suuntaan
- Kyky edustaa brändiä luotettavasti sekä sen arvojen mukaisesti
Oli kyseessä mikä laji tahansa, sponsorisopimuksen saamisessa kulmakivenä toimii aina kilpailullinen menestys.
Toisin sanoen, mitä parempi olet, sen todennäköisempää sponsorisopimuksen saaminen on.
Koska frisbeegolfin parissa ei vielä liiku muihin lajeihin verrattuna massiivisia rahasummia, pelaajien sponsorisopimuksia sanelee muutkin ehdot kuin pelkkä kilpailullinen menestys.
Erityisen korkeaan asemaan nousee pelaajan sosiaalisen median kattavuus.
Vaikka se tuntuukin ikävältä myöntää, mitä paremmin sinulla on omat sosiaalisen median kanavat hallussa (sisällön laatu, seuraajat, engagement), sen todennäköisempää on että saat sponsorisopimuksen esim. kiekkovalmistajalta.
Pelkkä somenäkyvyys ei tietenkään riitä, sen lisäksi sinun pitää luonnollisesti demonstroida poikkeuksellista lahjakkuutta kilpailullisesti.
Suosittelemme myös panostamaan proaktiiviseen kommunikointiin jossa olet itse yhteydessä tahoihin joiden kanssa toivoisit tekevän tulevaisuudessa yhteistyötä.
Vaikka ensimmäinen yhteydenottosi ei tuottaisikaan tulosta, olet jättänyt toivottavasti muistijäljen tulevaisuutta varten.
Mikään ei siis estä sinua olemaan kyseiseen tahoon uudelleen yhteydessä, kun olet esimerkiksi vuosien saatossa kehittynyt pelaajana.
Kuinka saada frisbeegolf sponsori – Yhteenveto
Kaikki lähtee aina urheilullisesta menestyksestä.
Frisbeegolf tulee tulevaisuudessakin kasvamaan kovaa vauhtia Suomessa, jolloin urheilullisen menestyksen painoarvo kasvaa entisestään.
Sosiaalisen median kattavuus on suuri vaikuttava tekijä ja jokaisen juniorin pitäisikin keskittyä tähän jo uransa alkuhetkistä lähtien.
Tämä helpottaa merkittävästi mahdollisuuksiasi sponsorisopimuksen saamisessa.
Muista kuitenkin käyttäytyä sosiaalisessa mediassa aina kunnioittavasti toisia kohtaan, sillä historia on näyttänyt, että sosiaalinen media voi myös koitua pelaajan kohtaloksi.
Viesteistä jää aina muistijälki, joten harkitse tarkkaan mitä kirjoitat.